Ontslagmedicatie

Ontslagmedicatie

Na uw ontslag zal u een aantal medicamenten voorgeschreven krijgen. De medicatiekeuze is afhankelijk van de soort operatie en wordt zo nodig aangepast aan uw leeftijd, gezondheid en bijkomstige zaken, zoals bijvoorbeeld het bestaan van een allergie of intolerantie voor een medicijn.

Belangrijk

Er zijn een aantal belangrijke zaken om in acht te nemen om problemen met medicatiegebruik te voorkomen.

• Volg de dosering zoals voorgeschreven door de arts. Het is belangrijk dat u het recept van de arts volgt om te voorkomen dat u onvoldoende binnen krijgt (onderdosering), of teveel binnenkrijgt (overdosering) of dat u last krijgt van bijwerkingen van de medicatie.
    Gebruik de medicatie zoals wordt afgesproken tijdens het Pre-Operatieve Spreekuur (POS) en na ontslag. De medicatie en doseringen die op deze pagina vermeld staan zijn slechts een voorbeeld. Het is mogelijk dat deze medicijnen aan uw individuele situatie zijn aangepast.
  • Neem zelf geen extra pijnmedicatie (gekocht bij apotheek of drogisterij) naast de voorgeschreven medicatie vanwege het risico op overdosering of bijwerkingen. Indien de pijnstilling onvoldoende is, neem dan contact op met uw arts. Deze kan deze voor u aanpassen.
  • Laat niet zomaar medicatie achterwege. Als u klachten krijgt (mogelijke bijwerkingen), neem contact op met uw arts of apotheker. Stop niet zomaar uit eigen beweging. Uw arts kan kijken of het medicijn weggelaten kan worden, of de dosering verlaagt kan worden of dat er een alternatief medicijn is.
  • Informeer altijd uw arts of apotheker indien u nieuwe/andere medicatie krijgt voorgeschreven. Het kan zijn dat nieuwe medicatie een interactie heeft met de medicijnen die u na de operatie gebruikt.
  • Geef complete informatie wat betreft uw actuele medicatiegebruik en allergieën. Het is van belang om de arts duidelijke en complete informatie te geven wat betreft uw huidige medicatie (en ervaren allergieën of bijwerkingen in het verleden) en bestaande ziekten/aandoeningen.
  • Lees voor bijwerkingen goed de bijsluiter en neem bij vragen contact op met uw apotheek.

Welke medicijnen krijgt u?

Afhankelijk van het soort operatie en uw persoonlijke karakteristieken krijgt u een recept met pijnstillers, een bloedverdunners, een laxans en iets tegen de misselijkheid. U zult deze dus niet altijd allemaal krijgen.

Na uw operatie zult u de eerste dagen extra pijn ervaren. Op basis van ervaring kunnen we een goede inschatting maken van de mate van pijn die te verwachten is, en hiervoor vooraf al pijnmedicatie kunnen voorschrijven om ongemak te voorkomen en zo nodig op te vangen.

Hieronder volgt een overzicht van de mogelijke medicijnen die u hebt voorgeschreven gekregen met een korte uitleg. Als u nog vragen heeft kunt u contact opnemen met uw arts of apotheker.

Paracetamol

Paracetamol vormt de basis van uw pijnstilling.

NSAID

Een NSAID (afkorting van non-steroidal anti-inflammatory drugs) vormen een groep ontstekingsremmers. Tot deze groep behoren ondere andere Ibuprofen, Naproxen, Diclofenac, Celecoxib en Etoricoxib).

NSAIDs worden na een operatie gegeven vanwege een aantal redenen.

• Ze hebben een pijnstillend effect en vormen een tweede stap bovenop de Paracetamol, die de basis van de pijnstilling vormt, om pijn na een operatie te behandelen.
  • De ontstekingsremmende eigenschap van NSAIDs zorgen ervoor dat er minder zwelling ontstaat van het geopereerde lichaamsdeel.
  • Ze voorkomen dat bij heup- en knieprotheses ongewenste botgroei ontstaat rondom de prothese.

Maak de kuur geheel af, ook als u geen pijn meer heeft.

Pantoprazol

Pantoprazol is een maagbeschermer. U krijgt maagbescherming omdat ontstekingsremmers (NSAIDs) en Fraxiparine (bloedverdunner), maagklachten zouden kunnen veroorzaken. Als u al een maagbeschermer gebruikte voor uw operatie gaat u met deze door en hoeft u geen Pantoprazol (extra) te nemen.

Gebruik de Pantoprazol zolang u een NSAID en/of Fraxiparine gebruikt.

Oxycodon (Oxynorm/Oxycontin)

Oxycodon is een sterke pijnstiller en behoort tot de groep van morfines/opoïden. Omdat de pijn na bepaalde operaties vrij hevig kan zijn wordt er de eerste dagen gebruik gemaakt van deze pijnstillers. Het vormt stap drie bovenop de basis pijnstilling van Paracetamol en de tweede stap pijnstilling NSAID.

Indien u geen extra pijnstilling nodig heeft bovenop de Paracetamol en de NSAID, dient u de Oxycodon achterwege te laten.

Zijn opioïden veilig?

Opoïden zijn in het algemeen veilig mits ze alleen worden gebruikt bij het bestaan van ernstige pijn, zoals na een operatie en ze voor korte duur worden voorgeschreven (enkele dagen tot een week). De door de arts voorgeschreven dosis van de opoïden kunt u veilig gebruiken. Zij dragen bij aan een comfortabeler herstel na uw operatie en zorgen ervoor dat u sneller uw dagelijkse activiteiten kunt oppakken.

Opoïden zijn wel potentieel schadelijk indien u ze niet correct gebruikt. Als ze bijvoorbeeld gebruikt gaan worden op momenten dat u ze niet nodig heeft. Ook mag u ze niet teveel in een keer gebruiken. U mag geen alcohol gebruiken zolang u opoïden gebruikt en niet deelnemen aan het verkeer.

Adviezen hoe u opoïden veilig kunt gebruiken:

• Neem alleen de hoeveelheid die u wordt voorgeschreven door uw arts. Indien de dosering aangepast dient te worden omdat er onvoldoende pijnstilling is, doe dit dan alleen na overleg met uw arts.
  • Geen alcohol drinken als u opoïden gebruikt.
  • Geen slaapmedicatie gebruiken naast de opoïden, behalve als uw arts hier uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Gebruik ook geen andere medicatie dan vooraf is afgesproken op de POS.
  • U mag niet deelnemen aan het verkeer of gevaarlijke machines bedienen als u opoïden gebruikt.
  • Bewaar de opoïden op een veilige plaats, zoals een kast die u kunt afsluiten. Hiermee voorkomt u dat kinderen, tieners of anderen erbij kunnen.
  • Als u de opoïden niet langer nodig heeft, lever dan het restant in bij uw apotheek.
  • Indien u in het verleden problemen heeft gehad met alcohol of drugs misbruik is het aanbevolen om opoïden geheel te vermijden indien mogelijk. Overleg dit met uw arts.

Moet ik mij zorgen maken over het ontwikkelen van een verslaving?

In sommige gevallen kan het gebruik van opoïden leiden tot een misbruik of een verslaving. Het risico op een opioïde verslaving is hoger voor personen die problemen hebben (gehad) met drugs en alcohol gebruik.

De kans op het ontwikkelen van een verslaving aan opoïden is zeldzaam als u de aanwijzingen volgt van uw arts. Dus indien men ze kortdurend gebruikt bij ernstige pijn en alleen als u ze nodig heeft.

Twee varianten opoïden

Er zijn twee varianten van de Oxycodon.

• Oxycodon “extended-release / met gereguleerde afgifte” (Oxycontin): deze vorm van het opioïde werkt niet direct maar geeft langzaam zijn werkzame stof vrij, zodat er gedurende twaalf uur een basis is van pijnstilling met het morfine.
  • Oxycodon “immediate-release” (Oxynorm): u krijgt een lage dosis opioïde die direct werkt, maar relatief kort. Deze is bedoelt om onhoudbare pijn die doorbreekt, ondanks alle pijnstilling, snel te doen afnemen.

Lactulose drank

Lactulose drank is een middel dat wordt gegeven om obstipatie te voorkomen, een zogenaamde laxans ofwel laxeermiddel. Van opoïden, zoals Oxycodon, is bekend dat zij als bijwerking kunnen hebben dat de darmen wat trager gaan werken wat de ontlasting hard maakt en kan leiden tot obstipatie. Dit in combinatie met het feit dat u direct na de operatie minder zult bewegen en meer zult liggen of zitten, wat een goede ontlasting ook negatief beïnvloedt, verhoogt het risico op het ontstaan van obstipatie.

Lactulose kunt u veilig door gebruiken als u merkt dat uw ontlasting nog te hard is en u problemen heeft met uw stoelgang.

Zofran (Ondansetron)

Zofran (Ondansetron)​ is een middel tegen de misselijkheid. Na een operatie kunt u nog last hebben van misselijkheid door de narcose.

Indien u geen last (meer) heeft van misselijkheid dient u deze achterwege laten.

Fraxiparine (Nadroparine)

Fraxiparine (Nadroparine) is een heparine en wordt bij bepaalde operaties gegeven om de vorming van een bloedstolsel in een bloedvat (trombose) na een operatie te voorkomen. Niet bij iedere operatie is er verhoogd risico op trombosevorming. Een bloedstolsel kan losschieten en terecht komen in het been en een trombosebeen veroorzaken. Als een bloedstolsel in de longen terecht komt kan het een longembolie veroorzaken. In zeer uitzonderlijk gevallen kan een bloedstolsel ook in het hart of hersenen terecht komen en daar een infarct veroorzaken.

De Fraxiparine wordt gegeven in de vorm van injecties, die u zelf (of door een ander) kunt (laten) zetten. U krijgt hier nog uitleg over en oefent het eerst met een verpleegkundige.

Het is belangrijk dat u zich aan de afgesproken behandelduur houdt.

Samengevat

In de tabel staan alle medicijnen, die voorgeschreven kunnen worden na een operatie. Welke medicijnen u voorgeschreven krijgt is afhankelijk van de operatie die u heeft gehad en is aangepast aan de patiënt.

Houdt u zich aan de afgesproken recepten en behandelduur zoals u die heeft gekregen van uw arts. Bij vragen, onvoldoende pijnstilling of bijwerkingen dient u contact op te nemen met uw arts.

Overzicht van ontslagmedicatie, die voorgeschreven kan worden.

Antwoord