Conservatieve behandeling van heup artrose

Conservatieve behandeling van heup artrose

De conservatieve behandeling van heup artrose

Afhankelijk van meerdere factoren bestaat de mogelijkheid om artrose van de heup conservatief of operatief te behandelen. Met conservatief bedoelen we alle behandelingen waarbij er geen sprake is van een operatie.

Artrose is niet te genezen en een progressieve aandoening. Als de klachten van de artrose ernstig zijn, is het vervangen van het complete gewricht dus op termijn de enige oplossing. De andere behandelingen zullen een gewrichtsvervangende operatie alleen tijdelijk kunnen uitstellen.

Wanneer is conservatieve behandeling mogelijk?

De keuze van behandeling van heup artrose wordt bepaald door een aantal factoren.

• De ernst van de artrose
  • De mate van klachten die de patiënt ervaart
  • Factoren die afhankelijk zijn van de patiënt:
    • Leeftijd
    • Activiteitsniveau
    • De wens van de patiënt om al dan niet geopereerd te worden

Het doel van de conservatieve behandeling is om de progressie van de heup artrose te remmen en klachten te doen verminderen.

Welke conservatieve behandelingen zijn er?

Er zijn een aantal niet operatieve mogelijkheden om artrose van de heup te behandelen.

• Men kan zelf een aantal leefregels in acht nemen
  • Men kan gebruik maken van pijnstillers en ontstekingsremmers
  • Starten met oefentherapie bij de fysiotherapeut
  • Injectie met ontstekingsremmer
  • Gebruik van hulpmiddelen

Een combinatie van een aantal van de hierboven staande zaken geven de beste resultaten.

De conservatieve behandelingsmogelijkheden bij heup artrose.
Adviezen betreffende de levensstijl bij heup artrose.

Wat kunt u zelf doen?​

Er zijn een aantal zaken die een patiënt zelf kan doen om de klachten van artrose te verminderen en progressie tegen te gaan.

Voorkomen van overgewicht en eet gezond

Overgewicht is een belangrijke risicofactor voor het ontstaan en sneller verergeren van artrose. Overgewicht oefent veel belasting uit op het heupgewricht.

Indien er sprake is van overgewicht zal zelfs een matig gewichtsverlies een groot verschil maken op de klachten. Voor iedere eenheid die men verliest in lichaamsgewicht betekent een viervoudige afname van eenheid van belasting van de heup.

Bewegen

Bewegen is gezond, ook voor een heup met artrose. Blijf in beweging, maar pas het activiteitsniveau zo nodig aan. Het kraakbeen zal niet verder beschadigen. Zorg dat u bovenbeenspieren op kracht blijven of komen.

Probeer een balans te vinden tussen activiteit en rust. Indien u na de activiteiten, pijn, zwelling of stijfheid ontwikkelt, dan moet men even rust nemen en het de volgende keer wat rustiger aan doen.

Gezonde manieren om een heup met artrose te oefenen zijn fietsen en zwemmen. Hierbij wordt de heup bewogen zonder dat deze zwaar wordt belast. Voorkom sporten of activiteiten waarbij wordt gesprongen, er veel kracht op de heup komt te staan of men veel uitwijkende bewegingen moet maken (hardlopen, voetballen).

Blijf in beweging en doe dagelijks uw oefeningen.

Heup niet te zwaar belasten

Voorkom dat de heup te zwaar wordt belast, door het activiteitsniveau aan te passen en activiteiten voorkomen die de klachten erger maken. Dus in plaats van high-impact sporten zoals tennis en hardlopen, kiezen voor lower-impact sporten zoals zwemmen en fietsen.

Draag schoenen met een brede, verende zolen en hak, deze kunnen een deel van de schokken absorberen.

Medicijnen: pijnstillers en ontstekingsremmers

Pijnstillers zoals paracetamol en ontstekingsremmers, de zogenaamde NSAID’s (Ibuprofen, Diclofenac, Naproxen) zijn vaak voldoende om de pijn in een vroeg stadium van heupartrose te laten verdwijnen of te verminderen tot een acceptabel pijnniveau. Men kan de pijnstilling regelen aan de hand van een stappenplan. Er wordt door de arts beoordeeld welke pijnstillers u mag gebruiken.

Stap 1: Paracetamol

Als eerste kan men proberen om de pijn te doen verminderen met paracetamol. Het vormt de basis van (bijna) alle pijnbestrijding en geeft weinig bijwerkingen. Als men hier onvoldoende baat van heeft kan men stap 2 toevoegen.

Stap 2: Ontstekingsremmer

Als paracetamol alleen onvoldoende vermindering geeft van de pijnklachten, kan de arts een ontstekingsremmer (NSAID) voorschrijven zoals Ibuprofen, Diclofenac en Naproxen. Een bijkomend voordeel van een ontstekingsremmer is dat zij ook zwelling in de heup doen afnemen. Dus ze werken pijnstillend en verminderen de stijfheid en zwelling, waardoor de heup beter gaat bewegen.

Deze middelen hebben echter bijwerkingen en mogen niet altijd genomen worden door de patiënt. Ze kunnen een wisselwerking hebben met andere medicijnen en bij (langdurig) gebruik dient men soms een maagbeschermer te gebruiken. Overleg voor gebruik altijd met uw huisarts of orthopedisch chirurg.

Stap 3. Morfine/Tramadol

Alleen bij ernstige pijn zal er een morfine(achtige) of Tramadol worden voorgeschreven, als een ontstekingsremmer onvoldoende effect heeft of niet gegeven mag worden. Behalve de bijwerkingen die deze middelen kunnen geven bestaat er bij langdurig gebruik ook het risico op een verslaving.

Injectie in het heupgewricht

Injectie met corticosteroïden

Een injectie in het heupgewricht met ontstekingsremmers (corticosteroïden) kan de pijn doen verminderen of zelfs doen verdwijnen. Tevens wordt het ontstekingsproces in de heup geremd. Het kan een effectieve manier zijn om de klachten te verminderen. Het effect kan enkele weken tot maanden aanhouden en kan zo nodig worden herhaald. Het aantal injecties dat in totaal gegeven mag worden en de minimale tussenliggende tijd tussen de injecties is echter beperkt.

De injecties zullen plaatsvinden onder geleiding van een echo op de afdeling Radiologie. Omdat het heupgewricht relatief diep ligt, is men hierdoor ervan verzekerd dat de naald op de juiste plaats terecht komt en de ontstekingsremmer dus in het gewricht terecht komt.

Niet iedereen zal baat hebben van een corticosteroïd injectie, het resultaat is over het algemeen na twee weken te beoordelen.

Lees hier meer over corticosteroïd injecties.

Fysiotherapie

Het doel van de fysiotherapie is om met oefentherapie de klachten te verminderen, de functie van de heup te optimaliseren en de progressie van de artrose te stabiliseren.

Oefentherapie bij de fysiotherapeut kan gericht zijn op een aantal zaken. Het kan de helpen om de klachten van artrose te verminderen. Dit kan gebeuren door de spierkracht, stabiliteit en beweeglijkheid van de heup te optimaliseren. Pijnklachten, maar ook zwelling en stijfheid kunnen hierdoor verbeteren.

Het aansterken van de spieren in het bovenbeen zullen de heup kunnen ontlasten waardoor pijn en progressie van de kraakbeenschade kunnen worden beperkt. Ook zal de heup soepeler blijven bewegen.

Er zal ook gewerkt worden aan een verbetering van de algehele conditie.

Indien er sprake is van overgewicht, is oefentherapie in combinatie met een dieet, een gezonde manier van afvallen.

Er kan samen met de fysiotherapeut gekeken worden of en hoe het activiteitsniveau aangepast dient te worden en/of weer kan worden opgebouwd.

Naast de fysiotherapie is het belangrijk dat er ook thuis wordt geoefend en de adviezen van de fysiotherapeut worden opgevolgd.

Heup artrose

Deze voedingssupplementen worden door patiënten met artrose nog al eens gebruikt in de veronderstelling dat dit een positieve invloed heeft op hun klachten.

Er is veel onderzoek gedaan waaruit blijkt dat chondroïtine en glucosamine NIET effectief zijn voor de behandeling van artrose.

Er zijn geen medicijenen die van invloed zijn op de progressie van artrose. Alleen pijnstillers kunnen de pijn verlichten. Verder is een gezonde levensstijl belangrijk. Een gezond lichaamsgewicht, gezond eten en regelmatig bewegen.