De Conservatieve behandeling van knie artrose

De Conservatieve behandeling van Knie artrose

De conservatieve behandeling van knie artrose

Artrose is een aandoening die niet kan genezen. Wel kan de orthopedisch chirurg ingrijpen om het artrose proces te vertragen of de klachten te doen verminderen. Er kan worden gekozen voor (tijdelijke) behandeling waarbij er (nog) geen operatie plaatsvindt. Dit is een zogenaamde conservatieve behandeling.

De behandeling van knie artrose

Artrose van de knie kan conservatief of operatief worden behandeld. Met conservatief wordt bedoeld dat er geen operatie plaatsvindt. Omdat een artrose niet kan genezen, zal de conservatieve therapie er op gericht zijn om het artrose proces te vertragen en/of klachten hiervan te verminderen.

Welke behandeling (operatief/conservatief) het meest geschikt is hangt af van een aantal factoren.

• Factoren afhankelijk van het letsel:
    • De ernst (diepte) van de kraakbeenschade (chondropathie graad)
    • De grootte van het kraakbeenletsel oppervlak
    • Hoeveel compartimenten van het kniegewricht artrose vertonen en welk compartiment(en) het betreft
    • Wat de onderliggende oorzaak is van de artrose
  • Factoren die afhankelijk zijn van de patiënt:
    • Leeftijd
    • Activiteitsniveau
    • Motivatie om de knie te trainen
    • De wens van de patiënt om al dan niet geopereerd te worden

Conservatieve behandelingsopties

Er zijn een aantal niet operatieve mogelijkheden om artrose van de knie te behandelen.

• Men kan zelf een aantal leefregels in acht nemen
  • Men kan gebruik maken van pijnstillers en ontstekingsremmers
  • Starten met oefentherapie bij de fysiotherapeut
  • Injectie met ontstekingsremmer in het kniegewricht
  • Gebruik van hulpmiddelen
  • Het dragen van een knie beugel

Een combinatie van een aantal van de hierboven staande zaken geven de beste resultaten.

De conservatieve behandelingsmogelijkheden bij knie artrose.
Adviezen bij knie artrose.

Wat kunt u zelf doen?

Er zijn een aantal zaken die men zelf kan doen om de klachten van artrose te verminderen en progressie tegen te gaan.

Voorkomen van overgewicht

Overgewicht is één van de belangrijke risicofactoren voor het ontstaan en sneller verergeren van knie artrose. Overgewicht oefent belast het kniegewricht fors. Indien er sprake is van overgewicht zal zelfs een matig gewichtsverlies een groot verschil maken op de klachten. Iedere eenheid die men verliest in lichaamsgewicht betekent een viervoudige afname van eenheid van belasting van de knie.

Bewegen

Bewegen is gezond, ook voor een knie met artrose. Blijf in beweging, maar pas het activiteitsniveau en het soort activiteiten zo nodig aan. Het kraakbeen zal niet verder beschadigen. Zorg dat uw bovenbeenspieren op kracht blijven of komen.

Probeer een balans te vinden tussen activiteit en rust. Indien u na een activiteit, pijn, zwelling of stijfheid ontwikkelt, neem dan even rust en doe het de volgende keer wat rustiger aan.

Gezonde manieren om een knie met artrose te oefenen zijn wandelen, fietsen en zwemmen. Hierbij wordt de knie bewogen zonder dat deze zwaar wordt belast. Voorkom sporten of activiteiten waarbij wordt gesprongen, er veel kracht op de knie komt te staan of men veel uitwijkende bewegingen moet maken (hardlopen, voetballen).

Knie niet te zwaar belasten

Voorkom dat de knie te zwaar wordt belast tijdens activiteiten. Belastende bewegingen zijn onder andere traplopen, rennen, hurken, knielen en kruipen. Ook moet u niet te zwaar tillen. Draag schoenen met een brede, verende zolen en hak, deze kunnen een deel van de schokken absorberen.

Pijnstillers en ontstekingsremmers

Pijnstillers zoals paracetamol en ontstekingsremmers, de zogenaamde NSAID’s (Ibuprofen, Diclofenac, Naproxen) zijn vaak voldoende om de pijn in een vroeg stadium van knieartrose te laten verdwijnen of te verminderen tot een acceptabel pijnniveau. Men kan de pijnstilling regelen aan de hand van een stappenplan. Er wordt door de arts beoordeeld welke pijnstillers u mag gebruiken.

Stap 1: Paracetamol

Als eerste kan men proberen om de pijn te behandelem met paracetamol. Het vormt de basis van (bijna) alle pijnbestrijding en heeft weinig bijwerkingen. Als men hier onvoldoende baat van heeft kan men stap 2 toevoegen.

Stap 2: Ontstekingsremmer

Als paracetamol alleen onvoldoende soelaas geeft, kan de arts een ontstekingsremmer (NSAID) voorschrijven, zoals Ibuprofen, Diclofenac en Naproxen. Een bijkomend voordeel van een ontstekingsremmer is dat zij ook zwelling in de knie doen afnemen. Dus ze werken pijnstillend en verminderen de stijfheid en zwelling, waardoor de knie beter gaat bewegen.

Deze middelen hebben echter bijwerkingen en mogen niet altijd worden gebruikt door de patiënt. Ze kunnen een wisselwerking hebben met andere medicijnen en bij (langdurig) gebruik dient men soms een maagbeschermer erbij te nemen. Overleg voor gebruik altijd met uw huisarts of orthopedisch chirurg.

Men kan starten met Diclofenac gel (Voltaren Emulgel®) of Ibuprofen gel (Advil Gel®, Nurofen Gel®), die men op de knie wrijft. De ontstekingsremmer werkt lokaal in de knie en er komt een lagere hoeveelheid terecht in het bloed, dus minder kans op bijwerkingen. Indien dit onvoldoende effect heeft kan men de ontstekingsremmer gebruiken in tablet vorm. De arts kan er ook voor kiezen om hier direct mee te starten.

Stap 3: Morfine/Tramadol

Alleen bij ernstige pijn zal er een morfine(achtige) of Tramadol worden voorgeschreven, als een ontstekingsremmer onvoldoende effect heeft of niet gegeven mag worden. Behalve de bijwerkingen die deze middelen kunnen geven, bestaat er bij langdurig gebruik ook het risico op een verslaving.

Injectie in het kniegewricht

Injectie met corticosteroïden

Een injectie in het kniegewricht met ontstekingsremmers (corticosteroïden) kan de pijn doen verminderen of zelfs verdwijnen. Tevens wordt het ontstekingsproces in de knie geremd. Het kan een effectieve manier zijn om de klachten te verminderen. Het effect kan enkele weken tot maanden aanhouden en kan zo nodig worden herhaald. Het aantal injecties dat in totaal gegeven mag worden en de minimale tussenliggende tijd tussen de injecties is echter beperkt.

Niet iedereen zal baat hebben van een corticosteroïd injectie, het resultaat is over het algemeen na twee weken te beoordelen.

Lees hier meer over corticosteroïd injecties.

Injectie met Hyaluronzuur

In uitzonderlijke gevallen is een injectie met hyaluronzuur, een bouwstof van kraakbeen, een goede optie.

Fysiotherapie

Het doel van de fysiotherapie bij knie artrose is om met oefentherapie de klachten te verminderen, de functie van de knie te optimaliseren en de progressie van de artrose te stabiliseren.

Vermindering van de klachten van de knie artrose kan gebeuren door de spierkracht, stabiliteit en beweeglijkheid van de knie te optimaliseren. Pijnklachten, maar ook zwelling en stijfheid kunnen hierdoor verbeteren.

Het aansterken van de spieren rondom de knie helpt bij het ontlasten van het kniegewricht, waardoor pijn en progressie van de kraakbeenschade kunnen worden beperkt. Ook zal de knie soepeler blijven bewegen.

Tevens zal er worden gewerkt aan een verbetering van de algehele conditie.

Indien er sprake is van overgewicht, is oefentherapie in combinatie met een dieet, een gezonde manier van afvallen.

Er kan samen met de fysiotherapeut worden gekeken of en hoe het activiteitsniveau aangepast dient te worden en/of weer kan worden opgebouwd.

Naast de fysiotherapie is het belangrijk dat er ook thuis wordt geoefend en de adviezen van de fysiotherapeut worden opgevolgd.

Hulpmiddelen

Men kan gebruik maken van medische hulpmiddelen, die ondersteuning bieden bij alledaagse activiteiten die moeilijker zijn geworden door de knieartrose.

Te denken valt aan hulpmiddelen die gebruikt kunnen worden bij het aan- en uittrekken van schoenen en kousen. Steunen in bad en douche. Een loopstok of rollator.

Met een kruk of loopstok kan de belasting aan de knie met artrose 75% worden verminderd.

Kniebeugel

Een beugel kan men gebruiken indien de artrose maar betrekking heeft op één zijde van de knie. Het haalt de belasting van de kant waar het beschadigde kraakbeen zit. Het kan worden gebruikt in patiënten die een standafwijking (X- of O-been) hebben en een operatie voor de standafwijking (een osteotomie) willen uitstellen of deze operatie niet kunnen (bijvoorbeeld door een hoge leeftijd of slechte gezondheid) of willen ondergaan.

Er dient wel opgemerkt te worden dat een beugel niet comfortabel is.

Een beugel is minder geschikt voor mensen met overgewicht en patiënten met een ernstige X-benen omdat de beugel tegen het andere been gaat schuren.

In het algemeen kan gesteld worden dat bij een jonge patiënt met ernstige artrose bij een standafwijking een operatie (osteotomie) de voorkeur heeft.

Wat is de beste behandelingsoptie voor mij?

Welke behandeling het meest geschikt is hangt van veel factoren af. Van de klachten, van de ernst van de artrose en van de wensen van de patiënt.

Niet iedere vorm van conservatieve behandeling zal even effectief zijn. Een combinatie van de behandelingsmogelijkheden is het meest effectief. Bespreek samen met de orthopedisch chirurg wat de beste oplossing voor u is.

Knie artrose

Een kniebrace wordt niet aangeraden.

Een kniebrace kan tijdelijk enige verlichting van de klachten geven, maar voorkomt progressie van artrose niet. Integendeel, doordat de spieren van het been worden ontlast en dus minder worden gebruikt, zal er een afname van spiermassa en spierkracht optreden (spieratrofie), wat leidt tot een snellere progressie van artrose en hierbij zullen de klachten (pijn en stijfheid) toenemen.

Deze voedingssupplementen worden door patiënten met artrose nog al eens gebruikt in de veronderstelling dat dit een positieve invloed heeft op hun klachten.

Er is veel onderzoek gedaan waaruit blijkt dat chondroïtine en glucosamine NIET effectief zijn voor de behandeling van artrose.

Er zijn geen medicijnen, die van invloed zijn op de progressie van artrose. Alleen pijnstillers kunnen de pijn verlichten. Verder is een gezonde levensstijl belangrijk. Een gezond lichaamsgewicht, gezond eten en regelmatig bewegen.

Ontstekingsremmers (NSAIDs) stabiliseren de prognose van artrose niet, ze werken alleen pijnstillend.